BiH: Nizak nivo medijske pismenosti 

Sloboda medija je jedna od osnovnih vrijednosti Evropske unije kao i kriterija u agendi pristupanja za zemlje koje teže članstvu u Evropskoj uniji.

BiH je na evropskom dnu kada se radi o medijskoj pismenosti i u istoj grupi je sa Srbijom, Albanijom, Crnom Gorom i Bugarskom, pokazuju rezultati istraživanja koje je sproveo Institut za otvoreno društvo iz Sofije.Iza nas su samo Makedonija i Turska.Prema rezultatima ove studije, u evropskom vrhu  su Finska, Danska, Holandija, Estonija i Švedska.

Zemlje sjeverozapadne Evrope medijski su pismenije u odnosu na zemlje jugoistočne Evrope u kojima je stepen povjerenja u medija veoma nizak.
Finska, Danska, Holandija već decenijama imaju medijsku pismenost u okviru školskih programa.

S obzirom na sve veću ekspanziju medija i dostupnost medijskih sadržaja stručnjaci upozoravaju da bi medijsko obrazovanje trebalo uvesti kao predmet u okviru redovnih školskih programa u Bosni i Hercegovini.

„Istraživanje provedeno među srednjoškolcima pokazuje izuzetno nizak nivo medijske pismenosti što se prije svega ogleda u tome da su oni pasivni konzumenti medijskih porukaIstraživanje pokazuje da su oni tehnički izuzetno obrazovani i generacijski su  ispred svojih roditelja i nastavnika što je dodatno otežavajuća okolnost.“, izjavila je doc.dr. Slavica Išaretović, profesorica na smjeru Mediji i komunikacije Visoke škole Banjaluka College.

Profesorica Išaretović je ocijenila da su prema nalazima istraživanja srednjoškolci  medijski potpuno nesvjesni uticaja medija i da sadržaje ne doživljavaju kritički jer ih niko nije naučio da ih tako doživljavaju.

-Poseban problem je taj jaz koji imaju između onog onoga što rade van škole i onoga čemu ih uče u školi, kazala je Išaretović.

Rasprostranjenost Interneta omogućila je da svako može biti izvor vijesti pa tako i lažnih informacija.Jedan od pokazatelja niskog nivoa medijske pismenosti kod nas jeste i činjenica da građani lako padaju pod njihov uticaj,da ne mogu procijeniti vjerodostojnost medija,da su sve popularniji tabloidi i tzv. low cost sadržaji.

-U protekloj deceniji u Evropskoj uniji vođene su dinamične rasprave i poduzete brojne inicijative da bi se pozabavilo učincima dezinformisanja,” lažnih vijesti “i tzv. fenomena “post-istine”.Evropska komisija je u januaru 2018. godine osnovala ekspertnu grupu na visokom nivou koja bi savjetovala po pitanju inicijativa za izradu politika u cilju suzbijanja lažnih vijesti i dezinformacije na internetu, saopštila je Delegacija Evropske unije u Bosni i Hercegovini.

U Izvještaju ove radne grupe dezinformacije su definisane kao “provjerljive lažne ili zavaravajuće informacije koje se stvaraju, prezentiraju i šire u cilju ekonomske koristi ili namjernog obmanjivanja javnosti i koje mogu prouzrokovati javnu štetu.”
– Evropska unija podržava niz projekata s ciljem jačanja novinara i medija, kao i medijske pismenosti ukupnog bh. društva, kako bi aktivno učestvovali u demokratskim procesima. Podizanjem stepena medijske pismenosti, društvo je opremljenije da prepozna i suprostavi se lažnim vijestima i dezinformacijama. Trajnija rješenja zahtijevaju blisku saradnju cijelog društva, uključujući medije, obrazovni sistem, regulatore i druge relevantne institucije i zainteresovane strane, navedeno je u saopštenju Delegacije Evropske unije u Bosni i Hercegovini.

Prepoznavši važnost ovog pitanja, Ured specijalnog predstavnika EU u BiH organizovao je novinarske forume u Sarajevu i Banja Luci sa fokusom na mnoga pitanja, poput toga koje su razlike između lažnih vijesti i dezinformacija, gdje i kako se proizvode i distruibuiraju lažne vijesti i kojim kanalima se one dalje šire.

Dodaj komentar:

POVEZANI ČLANCI

Najnovije

58,466LikesLikes
8,496SljedbeniciPratite
1,287PretplatnikaPretplati se