J-22 Orao i dalje leti: Prva žena koja će upravljati čuvenim avionom iz Mostara

Vojska Srbije bi uskoro trebalo da dobije prvu ženu koja će upravljati avionom tipa Soko J-22 Orao, javlja RTS. Ana Perišić je prva koja u 241. lovačko bombardersko avijacijskoj eskadrili preuzima komande legendarnog aviona proizvedenog u Mostaru.

Do ove godine Ana je bila i jedina žena pilot u 98. vazduhplovnoj brigadi u Lađevicima i upravljala je još jednim avionom nastalim u mostarskom Sokolu – školskim G-4 Super Galebom.

Podsjetimo, Soko J-22 Orao je najambicioznije zamišljen avion bivše Jugoslavije koji je do 1992. izlazio iz pogona fabrike Soko u Mostaru, dok je motore, po licenci Rolls-Roycea, proizvodio Orao iz Rajlovca pored Sarajeva.

Projekt razvoja jurišnog aviona nastao je ’70-ih godina prošlog stoljeća pod oznakom JUROM, u kooperaciji Jugoslavije i Rumunije. Kao uzor za nasljednika Jastreba J-21 (također izrađivan u Mostaru), odabran je Jaguar, razvijen u suradnji Velike Britanije i Francuske.

Orao je izrađen od duraluminija, s konvencionalnim rješenjima, no najveći mana bio je nejak motor. Zapravo je SFRJ planirala jači motor iz Velike Britanije ili SAD-a, no partner u projektu Rumunija bila je članica Varšavskog pakta.

Zato zapadne zemlje nisu želje prodati licencu za moderne motore pa je projekt novog lovca morao biti redizajniran za ugradnju motora Rolls-Royce Viper. Za njih je Jugoslavija već posjedovala licencu jer je ovaj motor ugrađen u školsko-borbeni Soko G-2 Galeb.

Ovaj nedostatak učinio je da J-22 Orao nije postigao očekivanu upotrebljivost, najčešće je korišten kao izviđački avion, no vrijedi spomenuti da je bio prvi jugoslovenski avion koji je 1984. godine letio brže od zvuka.

Dodaj komentar:

POVEZANI ČLANCI

Najnovije

58,466LikesLikes
8,496SljedbeniciPratite
1,287PretplatnikaPretplati se